Nejkrásnější světové písně

Nejkrásnější světové písně

Andrea Kalivodová, Jakub Pustina, Marta Vašková

Program: O SOLE MIO, SANTA LUCIA, GRANADA, OČI ČERNÉ, CON TE PARTIRO,

FUNICULA, KALINKA, BÉSAME MUCHO, CIELITO LINDO, TO NIGHT a další.

Jakub Pustina, tenor

Jakub Pustina, rodák ze Žďáru nad Sázavou, měl blízký vztah k hudbě již od útlého mládí, kdy byl členem pěveckého sboru Žďáráček. Jeho profesí se ale stala chemie, kterou vystudoval, ve které vynikal a získával mnohá ocenění u nás i v zahraničí. Za své přínosy v oblasti analytické chemie získal prestižní cenu držitele Nobelovy ceny Jaroslava Heyrovského. V jednadvaceti letech však navštívil operní představení Tosca (G. Puccini), a to ho natolik uchvátilo, že se okamžitě začal věnovat opernímu zpěvu. Od počátku své pěvecké kariéry byl veden dlouholetým sólistou Národního divadla v Praze Václavem Zítkem jako barytonista. Jakub Pustina je absolventem mnoha Mistrovských pěveckých kurzů, např. Petra Dvorského nebo Gabriely Beňačkové.

Je držitelem několika ocenění z mezinárodních pěveckých soutěží. V roce 2005 získal první cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech a v roce 2006 debutoval na jevišti Státní opery v Košicích jako Valentin v Gounodově opeře Faust a Markétka. Další role na sebe nenechaly dlouho čekat a Jakub Pustina ztvárnil na jevištích Státní opery v Košicích, Národního divadla v Bratislavě, Národního divadla v Praze, Moravského divadla v Olomouci, Jihočeského divadla v Č. Budějovicích nebo Divadla J.K.Tyla v Plzni seržanta Belcora (G. Donizetti – Nápoj lásky), toreadora Escamilla (G.Bizet – Carmen), lorda Enrica (G.Donizetti - Lucia z Lammermooru), Germonta

(G. Verdi – Traviatta), Evžena Oněgina (P.I. Čajkovský - Evžen Oněgin), Ambrosia (K.M. von Weber – Tři Pintové), Silvia (R. Leoncavallo – Komedianti), Alfia (P. Mascagni – Sedlák kavalír), Mercutia (Ch. Gounod – Romeo a Julie), barytonové sólo (C. Orff – Carmina Burana), Bartensteina (R. Baumgartner – Maria Theresia) nebo hraběte Lunu (G. Verdi – Trubadúr). Mezi jeho nejoblíbenější role patří bezesporu Gabriel von Eisenstein (J. Strauss – Netopýr). Zpíval po boku Petra Dvorského, Josého Cury, Gabriely Beňačkové nebo Evy Urbanové.

V roce 2008 založil Mezinárodní pěveckou soutěž v operním zpěvu, jako program podpory mladých nadějných talentů z celého světa. Tato soutěž sdružuje a prezentuje pěvce z více než šedesáti zemí světa. Jakub Pustina získal také v roce 2008 Nejvyšší ocenění Kraje Vysočina za přínos v oblasti kultury.

Od roku 2014 se Jakub Pustina ve spolupráci s legendární sopranistkou Gabrielou Beňačkovou začal věnovat hlasovému oboru dramatického tenora a debutoval v Národním divadle Panama jako Canio (R. Leoncavallo – Komedianti).

V současné době se věnuje především interpretaci R. Wagnera, L. Janáčka, B. Smetany a P.I. Čajkovského. Dílo Richarda Wagnera měl možnost prezentovat i v rámci nejprestižnějšího festivalu Richarda Wagnera v německém Bayreuthu, kde současně absolvoval i Mistrovské pěvecké kurzy Michellel Breedt pro wagnerovské pěvce. V roce 2016 nastudoval náročný tenorový part v Janáčkově díle Glagolská mše, který pod taktovkou dirigenta Charlese Olivieri-Munroe zpíval u nás i v zahraničí.

Po úspěšném představení svého hlasu na mezinárodní pěvecké soutěži WAGNERSTIMMEN v německém Karlsruhe byl Mezinárodní společností R. Wagnera vybrán pro projekt v Singapuru, kde v roce 2016 debutoval jako Erik ve Wagnerově opeře Bludný Holanďan. Ve stejném roce se také vrací do Panamy, tentokrát jako Macduff (G. Verdi – Macbeth).

V jeho tenorovém repertoáru dále nalezneme roli Dalibora (B. Smetana – Dalibor), Siegmunda (R. Wagner – Die Walküre), Parsifala (R. Wagner – Parsifal), Hermana (P.I.Čajkovský – Piková dáma) nebo Števy (L. Janáček – Jenůfa).

Posluchači měli možnost slyšet jeho hlas za doprovodu Karlovarského symfonického orchestru, Filharmonie Hradec Králové, Severočeské filharmonie Teplice, Plzeňské filharmonie nebo Krakovské filharmonie. A dále za doprovodu symfonických orchestrů nebo klavíru například v Polsku, Rusku, Německu, Belgii, Francii, Itálii, Rakousku, Maďarsku, Lucembursku, Dánsku, Slovensku, Americe, Singapuru, Panamě, Austrálii a Novém Zélandu.

Pěvecky se zdokonaluje u legendární sopranistky, Kammersängerin Mgr. Art. Gabriely Beňačkové a viceprezidentky Mezinárodní společnosti Richarda Wagnera Prof. Alessandry Althoff-Pugliese.

Andrea Tögel Kalivodová, mezzosoprán

Mezzosopranistka Andrea Tögel Kalivodová absolvovala konzervatoř v Brně u prof. Jarmily Janíčkové a pražskou Akademii múzických umění u prof. Naděždy Kniplové. Zúčastnila se mezinárodních mistrovských kurzů, které vedli Ralf Düring, Franz Lukasowski, Alexe Gall, Eva Blahová, Fabio Luisi, Otto Schenk ad., absolvovala roční stáž ve Vídni na Universität für Musik und Darstellende Kunst. Z četných úspěchů v mezinárodních soutěžích jmenujme první cenu Nadace Emy Destinnové na soutěži The Anglo-Czechoslovak Trust v Londýně (2001), kdy byla A. Kalivodová pozvána na koncert mladých pěvců do londýnské Covent Garden. Stala se rovněž semifinalistkou soutěže Belvedere ve Vídni, první cenu si odnesla z Mezinárodní pěvecké soutěže Emy Destinnové v Českých Budějovicích (2000) a třetí cenu z Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (2003). V roce 2001 debutovala ve Státní opeře Praha v projektu Bušení do železné opony (soubor dvou oper Vladimíra Wimmera), o rok později v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě v roli Končakovny v Borodinově opeře Kníže Igor.

V prosinci 2003 vystoupila se slavným barytonistou Leo Nuccim na Žofíně a v červnu 2004 na galakoncertu ke vstupu České republiky do EU ve vídeňském Konzerthausu. V roce 2005 se zúčastnila evropského turné hvězd k 60. výročí konce druhé světové války (Bozarský palác v Bruselu, Kremelský koncertní palác v Moskvě). V dubnu 2008 se představila v roli Carmen v monumentálním provedení Bizetovy opery v O2 Aréně v Praze a s tímto projektem vystoupila i v dalších městech Evropy včetně Budapešti, Mannheimu a Freiburgu. Jako Carmen se představila téměř na všech českých operních scénách, vedle Prahy také v Brně, Ostravě, Liberci a Ústí nad Labem. V červenci 2009 vystupovala na otáčivém jevišti v Českém Krumlově v roli Ježibaby (Dvořák: Rusalka); inscenaci nastudoval dirigent newyorské Metropolitní opery John Keenan v režii Josefa Průdka. Pěvkyně spolupracuje s dirigenty mezinárodního renomé, jako jsou mj. Kaspar Zehnder, Enrico Dovico, Hilary Griffiths, Fabio Luisi, John Keenan, Heiko Mathias Förste, Vladimír Válek, Leoš Svárovský, Petr Kofroň, Jan Chalupecký a další. Kromě opery se intenzívně věnuje interpretaci písní a pravidelně koncertuje v Evropě, několikrát také navštívila Japonsko, Koreu a USA. Na koncertních pódiích vystupuje i po boku svých věhlasných kolegů, jako jsou mj. Gabriela Beňačková, Štefan Margita, Leo Nucci a další.

V letech 2003 až 2011 byla sólistkou Státní opery Praha, kde ztvárnila celou řadu rolí: Třetí dámu (Kouzelná flétna), Maddalenu (Rigoletto), Rosalii (Nížina), Alisu (Lucia di Lammermoor), Ježibabu (Rusalka), Suzuki (Madama Butterfly), Fenenu (Nabucco), Dulcineu (Don Quichotte), Šenkýřku (opera Boris Godunov) a především Bizetovu Carmen. Od 1. 1. 2012 je sólistkou Opery Národního divadla, kde v současnosti vystupuje jako Fenena (Nabucco), Maddalena (Rigoletto), Ježibaba (Rusalka) a zejména jako Carmen ve stejnojmenné opeře. Nyní se připravuje na milou roli Venuše v Offenbachově operetě „Orfeus v podsvětí“, kterou pod hlavičkou ND uvede Hudební divadlo Karlín. V tomto divadle také ztvárňuje roli Wandy v operetě Polská krev od Oskara Nedbala.

V prosinci 2011 vyšlo její debutové CD s názvem Cestami lásky (písně A. Dvořáka, B. Martinů, L. Janáčka, P. Ebena. J. Kunce a O. Ostrčila), který je LIVE záznamem jejího úspěšného koncertu na festivalu Hudba tisíců Mahler. Na přelomu roku 2015/2016 pak její, zatím poslední, CD Andrea Kalivodová – Moje nej, kde nazpívala s Filharmonií Hradec Králové pod vedením dirigenta Leoše Svárovského a s Českým chlapeckým sborem Boni Pueri své nejoblíbenější písně a árie.

Je častým hostem médií, vystupuje v televizi, v rozhlase a uměleckých projektech, jako například v pořadu Božská Ema, věnovaném slavné české operní divě, kde vystupuje společně s herečkou Bárou Kodetovou. Všechny své aktivity vždy spojuje s šířením dobrého jména opery. Rovněž se intenzivně zapojuje do charitativních projektů, zejména podporuje péči o zdravotně postižené děti, například v Základní škole a praktické škole Svítání v Pardubicích. Je také tváří celonárodní soutěže ŽENA Regionu, která je určena ženám dosahujícím jedinečných výsledků ve své profesi, ale i v pomoci dětem, nemocným, ve veřejném životě. Často vystupuje na charitativních akcích a koncertech po celé ČR.

Marta Vašková, piano

Docentka Hudební fakulty JAMU, vystudovala hru na klavír na JAMU v Brně u doc. Jandery. Od r. 1986 působí na katedře zpěvu – obor klavírní spolupráce. Kromě dlouholeté pedagogické práce aktivně koncertuje s významnými operními zpěváky doma i v zahraničí – Německo a Rakousko. Doprovází na různých interpretačních kursech a mezinárodních soutěžích, získala několik ocenění za nejlepší klavírní doprovod, naposledy v listopadu 2014 na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech.

Spolu s manželem Milanem Vaškem tvořili klavírní duo, které taky získalo několik ocenění – např. 2. cena na mezinárodní soutěži klavírních duí v Jeseníku v roce 1984 a 1. cena tamtéž v roce 1986. Pro Český rozhlas nahráli skladby pro 2 klavíry hlavně soudobých skladatelů.

Délka akce: 90 minut
Rok výroby: 2018
Datum lokální premiéry: 24. leden 2019
Datum světové premiéry: 22. říjen 2018

Galerie

Informace o akci a jejím konání

ZŮSTAŇ INFORMOVANÝ O NAŠICH NOVINKÁCH

Přihlas se do našeho newsletteru a budeme ti zasílat novinky přímo na e-mail.